Bag’ins stifter, Kåre Sekkesæter, havde en unik idé, som han troede på. Nedenfor kan du læse om hans indledende markedsundersøgelse, og hvorfor han mente, at Bag’in var et produkt, der var værd at investere i.
Den første prototype af Bag’in blev lavet af Kåre og hans svigermor i 2017, og testet på en lidt utraditionel måde. Kåre tog prototypen med ud i kvarteret og bankede på over 100 døre og spurgte: “Må jeg pakke dine udendørsmøbler sammen?”. Tilbagemeldingerne fra naboerne var overvældende positive.
Vigtig proces
I over en måned tog Kåre Sekkesæter rundt til de nærmeste naboer i Drøbak for bedre at forstå det potentielle marked. Formålet var at finde ud af, om der var flere, der havde oplevet, at en presenning ikke beskyttede udemøblerne fuldstændigt, hvilket Kåre og hans svigermor desværre selv havde oplevet engang, da de ankom til sommerhuset i Hvaler i 2016.
I alt 111 husstande fik tilbudt muligheden for at få deres udemøbler pakket i en Bag’in. Kåre kunne vise 99 af dem, hvor nemt det var at pakke møblerne ind i møbelovertrækket, og hvor flot det så ud på terrassen efterfølgende.
God respons i markedet
Med gode tilbagemeldinger og 90 navne på listen over, hvem der gerne ville kontaktes, når produktet var på udsalg, blev det klart, at der var tale om et produkt, som flere gerne ville se på markedet.
“Dem har jeg også brug for!”, var den mest almindelige kommentar.
Kåre fortsætter med at forklare, hvorfor han bankede på døren, og hvorfor det var en god idé:
– Samtidig med at jeg kom til at møde potentielle kunder, fik jeg også et værdifuldt indblik i, hvilke typer af udendørsmøbler der fandtes, og hvilke størrelser folk havde brug for, siger Sekkesæter.
Fik eksperthjælp
Kåre indså tidligt, at han havde brug for hjælp til at starte virksomheden op. Med sig i teamet fik han Øivind Solgård-Jensen som marketingchef og tidligere finansdirektør i XXL, Krister Pedersen, til at tage sig af strategi, økonomi og kommercialisering.
Kåre ledte længe efter egnede produktproducenter, og kom endelig i kontakt med stifterne af PramPack og Douchebag, og fik gennem dem kontakt til en producent i Kina.
To ting var særligt vigtige for Kåre: For det første ønskede han, at fremstillingen og udviklingen af møbelbetræk var i tråd med Bag’ins ønsker og vision. For det andet ønskede han, at fabriksarbejderne skulle have gode arbejdsforhold.
Medarbejderne ville have det godt økonomisk, og fabrikken ville følge FN’s retningslinjer for miljø, materialeforbrug og affald. Dette sikrer kvaliteten af produkterne, samtidig med at de er produceret på en bæredygtig måde. Bag’in-teamet har personligt besøgt fabrikken i Kina for at sikre, at disse krav er opfyldt.
Udvidelse og større rækkevidde
Bag’in har siden lanceringen i 2018 solgt ud af sit produktlager hvert efterår, og åbnede for handel i Sverige, Danmark, Tyskland og Holland i sommeren 2021. Senere samme år kom nyheden om Mediterranean Bags, som beskytte mod UV-stråler, sand og insekter i geografiske områder med varmere klimaer.
– Udvikling og vækst er altid sjovt, og vi ser, at vi tilbyder et produkt, som folk har brug for – uanset om det er i hytten, hjemme på altanen eller til sommerhuset i syd, slutter Kåre.